حسابدار

آموزش حسابداری

حسابدار

آموزش حسابداری

آموزش نرم افزار سکان،جلسه اول

سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱ ب.ظ

جلسه اول :

در ابتدا به تعریف لغتی از حساب می پردازیم. اگر ما بر روی دو عدد عملیات های ریاضی مانند : جمع و یا تفریق را انجام دهیم و به نتیجه برسانیم ، در اینجا می توان گفت که حسابی شکل گرفته است . ما در حسابداری حسابهای شکل گرفته شده را براساس مفاهیم خاص دسته بندی و نام گذاری می کنیم. مانند : حساب صندوق و ....


مثال : آقای امید جعفری بعد از فراغت از تحصیل اقدام به تاسیس شرکتی به نام ((فرامان))نمود و در بانک ملی شعبه فردوسی جاری 2020 مبلغ 50 هزار ریال و در صندوق شرکت نزد صندوق دار رضا احمدی مبلغ 40 هزار ریال به عنوان سرمایه گذاری اولیه وارد نمود . مطلوبست ثبت سند در نرم افزار سکان .

حل )  نرم افزار سکان دارای پنج گروه  حساب : دارایی ، بدهی ، سرمایه ، هزینه و در آمد است و دارای سه سطح کل و معین و تفصیلی می باشد .

اولین سند و یا همان سند افتتاح شرکت را سند افتتاحیه می گویند . شرکتی امکان دارد چند ماه کار کند و بعد سند افتتاحیه را صادر کند . در این مثال باید سند افتتاحیه صادر شود .

در نرم افزار سکان ، قبل از صدور سند حسابداری باید کدینگ صورت گیرد . نرم افزار سکان 70 تا 80 درصد حسابهای کل را دارا است و معین ها را نیز پیش فرض دارد ، اما هیچ حساب تفصیلی را تعریف نکرده است .

برای ساخت دفتر (افتتاح شرکت) ، در ابتدا بعد از ورود نام کاربری و رمز ، یک دفتری را پیش فرض انتخاب می کنیم و وارد می شویم ، تا بتوانیم یک شرکت درست کنیم .

sokan

سپس برای ساخت دفتر از آدرس زیر پیروی می کنیم :

متفرقه ، معرفی دفاتر مالی ، ساخت دفتر مالی .


2

نام دفتر مالی : این جا فرامان است .

نام لاتین : Faraman

بعد از تایید ، شرکت (دفتر ) ایجاد می شود . برای ویرایش نام فارسی به آدرس زیر مراجعه کنید :

متفرقه،معرفی دفاتر مالی،ویرایش،تغییر نام فارسی .

برای خروج ، همیشه بهتر است خروج و پشتیبان را بزنید .

حال به دفتر مالی ساخته شده وارد می شویم .

قبل از صدور سند افتتاحیه ، باید کدینگ صورت گیرد . برای این کار از آدرس زیر استفاده می کنیم :

متفرقه ، کدبندی دفاتر کل و معین .

پنجره زیر ظاهر می شود :

3در پنجره ظاهر شده ، گروه ها و حساب های کل مشهود هستند . با کمک فیلتر جست و جو در بالای پنجره ، می توان عمل جست وجو را انجام داد . حال حساب های مذبور را کد بندی می کنیم . قبل از کد بندی معامله را تفسیر می کنیم و سندی را که باید صادر شود ، تعیین می کنیم .

حساب ها به صورت زیر کدبندی و ثبت می شوند :

گروه

کل

معین

تفصیلی

بدهکار

بستانکار

دارایی

بانک ها

ملی

فردوسی جاری2020

50000

 

دارایی

صندوق

صندوق شرکت

صندوق دار رضا احمدی

40000

 

سرمایه

سرمایه

امید جعفری

امید جعفری

 

90000

لذا حسابهایی که باید کدینگ شوند ، عبارتند از : بانکها ، صندوق و سرمایه . ابتدا بانک را مطابق سند کدینگ می کنیم . حساب بانک را جست و جو می کنیم . دوبار بر روی آن کلیک می کنیم تا وارد سطح معین شویم . بر روی معین آن کلیک راست می کنیم و ویرایش دفتر را انتخاب می کنیم . عنوان معین را به ملی تغییر می دهیم و تایید را می زنیم . حال دوبار دیگر بر روی ملی کلیک می کنیم ، تا وارد سطح تفصیلی شویم . در سطح تفصیلی هیچ دفتری نداریم و باید دفتر تفصیلی را بسازیم . برای این کار بر روی منوی ساخت دفتر در سطح تفصیلی کلیک می کنیم و در قسمت تفصیلی ، ساخت دفتر را می زنیم . پنجره ای به شکل زیر ظاهر می شود :

4فرم را مطابق تصویر پر کرده و تایید را می زنیم . دو حساب بعدی را نیز به همین شیوه کدبندی می کنیم .

برای عیب یابی تمام مراحل را تکرار می کنیم .

حال برای صدور سند افتتاحیه به آدرس اسناد ، سند افتتاحیه می رویم . پنجره زیر ظاهر می شود :

5

روی موجودی بانکها کلیک می کنیم . لیست دفاتر موجود ظاهر می شود .حال روی بانک های ریالی کلیک می کنیم . در پنجره ظاهر شده ، روی افزودن ردیف کلیک می کنیم . حال روی عنوان حساب کلیک می کنیم . حساب جاری 2020 ملی فردوسی به طور اتوماتیک ظاهر می شود . مبلغ 50000 ریال بدهکار را وارد کرده و تایید ها را می زنیم .

در گام دوم ، روی صندوق و تنخواه کلیک می کنیم . در لیست ظاهر شده روی صندوق ریالی کلیک می کنیم . حال افزودن ردیف را می زنیم . روی عنوان حساب کلیک می کنیم . صندوق دار رضا احمدی به طور اتوماتیک ظاهر می شود . مبلغ 40000 بدهکار را وارد کرده و تایید ها را می زنیم .

در آخرین گام ، روی حقوق صاحبان سهام کلیک می کنیم ، در لیست ظاهر شده روی سرمایه و سپس افزودن ردیف کلیک می کنیم . روی عنوان حساب کلیک می کنیم . امید جعفری به طور اتوماتیک ظاهر می شود . مبلغ 90000بستانکار را ثبت و تایید ها را می زنیم . سند افتتاحیه به شکل زیر در می آید :6در پایان تایید نهایی را می زنیم . سند افتتاحیه ظاهر می شود . برای مشاهده سند می توانیم از آدرس اسناد ، لیست اسناد استفاده کنیم . با دوبار کلیک بر سند ، سند در حالات مختلف قابل مشاهده است . می توان نحوه نمایش سند را تغییر داد. سند به 5 شیوه مشاهده به کل ،مشاهده به معین ، مشاهده به تفصیلی ، مشاهده به تفصیلی به تفکیک کل و مشاهده به تفصیلی به تفکیک معین قابل مشاهده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۴
امیر میرانی

نظرات  (۶)

۲۹ تیر ۹۶ ، ۰۱:۳۳ علی دلخون
بسیار عالی و مفید
از زحمات شما خیلی ممنون
۳۰ شهریور ۹۶ ، ۰۲:۲۹ عزیز ابراهیمی پور
اگر من تازه شروع کنم فرض کن سرمایه نیست چک دریافت پرداخت نیست میخام سند افتتاحیة پر نکنم  چکار کنیم
سلام ممنون از زحماتتون لطفا به اموزشتون ادامه بدید چون افراد علاقه مند به یادگیری کم نیستند🌺🌹
سلام.خواستم‌بدونم‌جزوه‌کامل‌‌آموزش‌نرم‌افزارسکان‌رودا ریدواسه‌دانلودقراربدین.من‌منتظرجواب‌شماهستم.ممنون

سلام جزوه کامل نرم افزار سکان رو لازم دارم  وممنون میشم در دانلود ها واسم قرار بدین 

۲۲ شهریور ۹۹ ، ۱۸:۰۹ مصطفی گلابی

سلام نمایش فرورش کلی رو میخوستم لطفا راهنمای کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی